Drab Agency

Poradnik WordPress

Zapoznaj się ze szkoleniem dot. zarządzania stroną opartej na systemie WordPress.

Logowanie do panelu strony

Na początek w celu zalogowania się na swoją stronę www, wpisujemy: www.twojadomena.pl/wp-admin
Następnie wyświetli się nam okno logowania, gdzie wpisujemy login i hasło do systemu wordpress, który otrzymaliśmy.

Logowanie do Poczty na LH.pl

W celu zalogowania się na swoją skrzynkę mailową, wpisujemy w adres wyszukiwarki www.poczta.lh.pl
Po chwili wyświetli się okno logowania, gdzie wpisujemy login i hasło do naszego maila, do którego dane otrzymaliśmy.

Tworzenie i edycja podstron

Po udanym logowaniu, zostaniemy przekierowani do kokpitu naszej strony internetowej. W celu stworzenia nowej podstrony lub edycji dotychczasowej, wchodzimy z zakładkę „Strony”a następnie „Wszystkie strony”.

(rysunek nr 1)

(rysunek nr 2)

Mamy tutaj do dyspozycji okno wraz z wykazem wszystkich podstron (zakładek), które składają się na całą naszą stronę www. Interesują nas tutaj przede wszystkim dwa elementy; pierwszy widniejący na samej górze przycisk „Dodaj nową”(rysunek 1), który odpowiada za stworzenie nowej podstrony oraz drugi odnośnik „Edytuj w Elementorze” (rysunek 2), znajdujący się przy każdej dotychczasowej stronie i odpowiadający za jej edycję. Zacznijmy zatem od stworzenia nowej podstrony. W tym celu klikamy „Dodaj nową”.

(rysunek nr 3)

Pojawiło się nowe okno (rysunek 3). W miejscu „Dodaj tytuł” należy wprowadzić nazwę nowej strony. W naszym przypadku nazwa brzmi „Przykładowa strona”. Po wpisaniu tytułu pozostaje tylko kliknąć „Opublikuj”. Od tej pory twoja nowa podstrona jest już widoczna. Następnie klikamy „Edytuj w Elementorze”. Po chwili na naszym ekranie pojawi się wybrana strona a wraz z nią przybornik (Ciemny pasek po lewej stronie) odpowiadający za jej edycję. Teraz możesz dowolnie zaprojektować swoją nową podstronę (rysunek 4), umieszczając na niej elementy takie jak tekst, nagłówek, zdjęcie czy np. film. Jak przenieść element? To bardzo proste! Wystarczy kliknąć na interesujący nas element (rysunek 5) z przybornika i przytrzymując lewy przycisk myszy, przeciągnąć go na prawą stronę i umieścić w odpowiednim miejscu.

(rysunek nr 4)

(rysunek nr 5)

W tym wypadku zdecydowaliśmy się na przeniesienie elementu „Obraz”. Dzięki temu w miejscu przybornika, pojawiło się okno edycji konkretnego elementu. WAŻNE: Po każdej zmianie należy nacisnąć zielony przycisk AKTUALIZUJ. W przeciwnym razie każda modyfikacja, którą wprowadziliśmy nie zostanie zapisana.

Po wszystkim cofamy się do kokpitu i ponownie przechodzimy do naszej listy podstron, czyli „Strony”a następnie „Wszystkie strony” (rysunek 6). Jak widać, wśród dotychczasowych pozycji pojawiła się nowa, którą przd momentem stworzyliśmy i wstępnie zaprojektowaliśmy.

(rysunek nr 6)

(rysunek nr 7)

Teraz pozostaje tylko dodać naszą nową stronę do głównego menu (rysunek 7). W tym celu przechodzimy do zakładki „Wygląd” a następnie „Menu”. Po prawej stronie wyświetliła nam się struktura menu, czyli wszystkie strony które są widoczne w pasku nawigacyjnym naszej strony. Zauważmy, że w lewej kolumnie pojawiła się nowo zaprojektowana strona, która czeka na swój przydział do głównego menu. Teraz wystarczy zaznaczyć pozycję „Przykładowa strona” i kliknąć przycisk „Dodaj do menu”. Od tego momentu strona powinna być widoczna w strukturze menu po prawej stronie. Poszczególne pozycje menu można dowolnie układać – wystarczy je przeciągać przytrzymując lewy przycisk myszy. WAŻNE: Po dodaniu strony do menu, należy pamiętać o zapisaniu ustawień klikając „Zapisz menu”.

Edycja Nagłówka/Stopki

Edycja stopki czy nagłówka jest równie prosta jak edycja poszczególnych stron (warto zaznaczyć, że są to elementy stałe, które są zawsze widoczne, niezależnie od wyświetlanej podstrony). Aby rozpocząć edycję tych elementów należy wejść do kokpitu strony, odnaleźć zakładkę „Wygląd” a następnie „Elementor Header & Footer Builder” (rysunek nr 8).

(rysunek nr 8)

(rysunek nr 9)

Pojawi się lista elementów o nazwach; stopka i nagłówek (rysunek nr 9). Od teraz sytuacja wygląda analogicznie do tego, co robiliśmy w momencie gdy chcieliśmy edytować konkretną podstronę. A więc w zależności od tego co chcemy edytować, najeżdżamy myszką na konkretny element i klikamy „Edytuj w Elementorze”. Następnie pojawi się pole edycji, które omówiłem już we wcześniejszym działe „Tworzenie i edycja podstron”. 

Produkty - WooCommerce

W celu dodawania, edycji i zarządzania produktami w sklepie WooCommerce, należy odnaleźć i kliknąć zakładkę „Produkty”, znajdującą się w kokpicie naszej strony, w menu bocznym (rysunek 10).

(rysunek nr 10)

Jeśli chcesz dodać nowy produkt, wybierz w lewym bocznym Menu zakładkę „Produkty”, następnie „Dodaj nowy”W przypadku edycji bądź zarządzania produktami, należy kliknąć „Produkty” i później „Wszystkie produkty”. Na początek jednak, warto zapoznać się z takimi zaklładkami jak „Kategorie”, „Tagi” i „Atrybuty” – pozwoli to później na sprawne integrowanie produtków z konkretnymi elementami.

(rysunek nr 11)

Na początek dodajemy nowy produkt. Wprowadzamy nazwę, natomiast w polu głównym – jego opis. Następnie interesuje nas to co jest niżej a mianowicie „Ustawienia główne” (rysunek 11). Możemy tutaj wpisać cenę regularną bądź promocyjną naszego produktu (przy obecnych dwóch cenach, regularna będzie widoczna ale przekreślona) oraz opcjonalnie, czas trwania promocji. Ponadto możemy ustawić status podatku oraz klasę podatkową produktu – proponujmy jednak pozostawić je w trybie domyślnym.

(rysunek nr 12)

Następnie mamy „Magazyn” (rysunek 12) i kolejne opcje, którymi możemy zarządzać. Zacznijmy od SKU – możemy tutaj wprowadzić konkretny kod produktu, który np. przy dużej ilości produktów w sklepie, pozwoli na jego szybkie odnalezienie. Takie rozwiązanie pomaga usprawnić system magazynowy. Przchodząc dalej mamy „Magazyn”, który pozwala zarządzać stanami magazynowymi na poziomie produktu. Aby włączyć tę funkcję, wystarczy zaznaczyć okienko „Włącz zarządzanie stanem magazynowym na poziomie produktu”. Od teraz w zależności od wprowadzonej liczby sztuk produktu w sklepie, stany magazynowe będą automatycznie aktualizowane przy dokonywaniu zamówień przez klientów.

(rysunek nr 13)

Przyszła kolej na „Wysyłkę” (rysunek 13). Mamy tutaj do określenia takie elementy jak np. waga i wymiary. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie jeśli zależy nam np. na automatycznym obliczaniu kosztów na podstawie zawartości koszyka – należy jednak pamiętać, że jest to tylko opcjonalne. Dodatkowo możemy tutaj wybrać konkretną klasę wysyłki (rysunek 14). Co to takiego? Pozwala to na zebranie pewnych produktów, które np. ze względu na swoje duże gabaryty są przypisane do konkretnego rodzaju wysyłki. Na przykład; sprzedajemy nakrętki, których wysyłka jest dość tania, natomiast w naszym sklepie są równieź dostępne panele podłogowe, których przesyłka jest dużo droższa i wymaga innego przewoźnika. Wykorzystanie Klas wysyłkowych, pozwala podporządkować konkretne produkty (bądź kategorie produktów) do odpowiedniego rodzaju wysyłki. 

(rysunek nr 14)

Jak skonfigurować klasę wysyłkową?

Tutaj sprawa również jest bardzo prosta. Aby stworzyć nową klasę wysyłkową, należy wrócić do kokpitu strony i kliknąć w lewym panelu zakładkę WooCommerce -> Ustawienia -> Wysyłka -> Klasy wysyłkowe. Gdy tylko stworzysz swoją indywidualną klasę wysyłkową, będzie ona widoczna we wspomnianej wcześniej zakładce „Wysyłka” w ustawieniach produktu, co pozwoli na przydzielenie konkretnego produktu do twojej nowej klasy wysyłkowej. 

(rysunek nr 15)

(rysunek nr 16)

Przyszedł czas na „Atrybuty” (rysunek 15). Nie sposób pominąć tą opcję, gdy nasz produkt charakteryzuje się dodatkowymi cechamy, które będą istotne dla klienta. Atrybuty produktu to wszelkie dodatkowe informacje, o których chciałbyś wspomnieć w przypadku produktu. Możemy tutaj dodać różne warianty kolorystyczne lub różne rozmiary. Na rysunku 16, możemy zobaczyć jak wyglądać będą skonfigurowane atrybuty z perspektywy klienta.

(rysunek nr 17)

Kluczową kategorią ustawień są „Zaawansowane” (rysunek 17). To tutaj możemy wprowadzić kolejność wyświetlania produktu bądź umożliwić klientom zmieszczanie opinii. W przypadku automatycznego sortowana produktu, należy zostawić ustawienia domyślne.

(rysunek nr 18)

Na koniec wróćmy jeszcze do „Ustawień ogólnych” (rysunek 18). Na samej górze mamy możliwość wyboru naszego produktu; wirtualny lub do pobrania. W zależności od wyboru, wyświetlą się opcje, którę będą dotyczyły konkretnej opcji.

Jak dodać produkt z wariantami?

Otóż, jeśli chcemy stworzyć produkt z warantami, tj. wybór konkretnego roziaru lub wagi, należy przy tworzeniu produktu rozwinąć pasek „dane produktu” a następnie kliknąć „produkt z wariantami” (rysunek 19). 

(rysunek nr 19)

(rysunek nr 20)

Później klikamy w zakładkę atrybuty (rysunek 20) i dodaj nowy atrybut.

(rysunek nr 21)

Następnie w nazwie wpisujemy, np. „kolor” a w „wartości” np. czarny, czerwony i niebieski. Ważne, żeby owe kolory były rozdzielone znakiem ” I ” – w innym wypadku system nie uwzględni pola wartości (rysunek 21). Oczywiście nazwa „kolor” to tylko przykład, możemy tutaj zastosować nazwę rozmiar lub długość i w polu wartość uwzględnić nowe elementy wyboru. 

(rysunek nr 22)

(rysunek nr 23)

Przechodzimy do zakładki warianty i wchodząc w rozwijany pasek, klikamy „Utwórz warianty ze wszystkich atrybutów” a następnie „Idź” (rysunek 22). Po chwili naszym oczom ukażą się nasze warianty z możliwością ich pełnej edycji (rysunek 23). Klikając na konkretny wariant, możemy ustalić jego np. stan magazynowy bądź indywidualną cenę. W skrócie; możemy stworzyć produkt w wielu rozmiarach kolorach przy zachowaniu różnych stanów i ceny dla każdego z nich.

(rysunek nr 24)

I tak oto powstał finalny produkt z wariantami (rysunek 24) – w naszym wypadku jest to produkt z możliwością wyboru konkretnego koloru.

Wiadomości do klientów - WooCommerce

W tym dziale opiszę dokładnie jak konfigurować maile, informujące klientów o bieżącym statusie zamówienia. Ważne, żeby wiadomości mailowe skonfigurować w taki sposób, aby klienci mieli pełną kontrolę nad swoim zamówieniem.

(rysunek nr 25)

(rysunek nr 26)

Na początek wejdź w zakładkę „WooCommerce”, następnie „Ustawienia” (rysunek 25) a potem „E-maile”. Mamy tutaj do dyspozycji mechanizm, który po wybranych akcjach, wysyła maile do klientów bądź właściciela sklepu – wszystko zależy od indywidualnej konfiguracji. Sugerując się naszym przykładem (rysunek 26) widzimy, że maile odnośnie „Nowego zamówienia”, „Anulowanego zamówienia” oraz „Nieudanego zamówienia” wędrują tylko do sprzedawcy, natomiast pozostałe do klienta.

(rysunek nr 27)

(rysunek nr 28)

Wchodząc w wybrany status (rysunek 27 i 28), na początku decydujemy czy aktywować/dezaktywować dane powiadomienie mailowe. Następnie możemy kolejno ustalić, kto ma być odbiorcą wiadomości (wpisując maila odbiorcy), ustanowić tytuł maila, nagłówek a także typ e-maila (polecamy zostawić typ domyślny). Sytuacja w przypadku edycji innych statusów wygląda analogicznie – każdy możemy indywidualnie skonfigurować.